52_design management

publicat el divendres 27 setembre 2013

A tu no t’agradaria poder assistir al teu propi funeral? A mi sí; i no tant per comprovar qui hi assisteix i qui no (que també), sinó per escoltar què en diuen de mi —en el cas que fos una cerimònia d’aquelles on tothom hi vol dir la seva— els amics, els familiars i els companys de feina. Evidentment, tinc ben assumit que, al tractar-se d’un enterrament, les opinions vers la meva persona serien molt més benèvoles i suaus que l’habitual, ja que un cop mort sembla que ningú recordi els teus (nombrosos) defectes ni vulgui parlar malament de tu (almenys en públic), i per tant, se suposa que cap dels presents es posaria a ‘rajar’ sense escrúpols. De totes maneres, tinc la sospita que més d’un aprofitaria l’avinentesa per passar comptes després de tants anys aguantant els meus comentaris insolents i patint les meves crítiques descarnades… però constructives!
Sovint, passa que un té una opinió sobre si mateix que no acostuma a coincidir gaire amb la visió que els altres tenen de tu, perquè és evident que per molt que t’hi esforcis, mai aconseguiràs ser imparcial amb tu mateix. Cal, doncs, desconfiar dels suposats guies espirituals que prediquen la meditació transcendental per arribar al complet autoconeixement; en la meva humil opinió, l’únic que s’aconsegueix és fugir d’un mateix, que mitjançant la introspecció amb prou feines arribaràs a la superfície del problema. Perquè tu ets qui ets en relació a un context, i les teves reaccions envers aquest entorn són les que en veritat et defineixen. A més, el propi cervell és especialista a ‘enganyar-nos’, adaptant i condicionant el món que ens envolta segons la nostra experiència. En aquest sentit, sempre et caldrà una visió externa que t’ajudi a (re)descobrir-te, algú que des de fora et reflecteixi el teu autèntic jo (i per a major imparcialitat, molt millor si no et coneix de res).
Si apliquem aquest plantejament al món empresarial, sobretot a les petites i mitjanes empreses (les PIMES), que les grans corporacions ja disposen de prous recursos per ‘estar al dia’, estic segur que hi ha un munt d’empresaris que desitjarien rebre aquesta visió (global) externa per entendre millor el seu negoci.
I aquí és on entra en joc la disciplina del design management, la qual resulta imprescindible per diagnosticar la veritable situació actual de l’empresa respecte el seu mercat i així poder anticipar escenaris de futur (que en temps de crisis encara més, es tendeix a la immobilitat per no saber exactament què fer o cap a on anar). Doncs precisament aquesta és la meva tasca professional com a consultor de disseny o design manager: redefinir empreses per millorar-ne els seus resultats. Perquè ara mateix, més que dedicar recursos (temps, diners i energies) a crear noves empreses, crec que és millor —i més sostenible— redreçar els ja existents per evitar que desapareguin.

http://jaumemitjans.com/

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s